Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Engagemang och Glädje

Välkommen till Enebybergsgymnasterna

Enebybergsgymnasterna bildades 1973 som ett resultat av den flickgymnastik som Kerstin Angard bedrivit i Enebyberg sedan 1960-talet där mottot redan från start var Engagemang och Glädje. 

50 år senare har vi nu nått ca 1400 medlemmar och är därmed en av Danderyds största idrottsföreningar och bland de 10 största gymnastikföreningarna i Stockholmsregionen och är därmed en betydelsefull faktor i det allt viktigare folkhälsoarbetet för att motivera fler barn och ungdomar till ökad fysisk aktivitet.


Vi har idag en mycket omfattande verksamhet som primärt inriktas på truppgymnastik med en växande tävlingssida och en stor breddverksamhet. Föreningen har grupper för familjegymnastik, knatte,  träning, tävling, upp och ner (för barn med speciella behov), samt även en parkourgrupp.


 Vi har en kraftigt växande pojkverksamhet som idag uppgår till 350 personer.

Föreningen har en heltidsanställd idrottskonsulent samt 4 heltidsanställda tränare. Utöver detta har vi ca 50 ideella ledare som är aktiva i våra olika tävlings och träningsgrupper.

Vi har sedan ett par år tillgång till en specialbyggd gymnastikhall vid Mörbyhallen. Dock räcker den inte till för föreningens behov så vi är även aktiva i Danderyds gymnasium, Mörbyskolan, samt Brageskolan.


Föreningen finns numera representerad på de flesta tävlingar på riksnivå där vi deltar med lag både på pojk-, flick- och mixedsidan.


Adress:

Enebybergsgymnasterna

Rinkebyvägen 4

182 36 Danderyd

 

Öppettid: 

Måndag-Fredag 9.00-15.00

Du är välkommen att besöka oss på våra öppettider ovan, men ring gärna innan för att försäkra dig om att vi finns på plats just då. tel 755 72 06

e-post: medlem@enebybergsgymnasterna.se

Sommarbrev 2020
2020-06-13 12:13

Sommarbrev 2020

 

Det har blivit dags att avsluta denna vårtermin och önska trevlig sommar. En termin som på många sätt varit annorlunda. Utomhusträning har t ex blivit en stor del för alla grupper, vilket lett till att mängden konditionsträning ökat rejält i Enebybergs-gymnasterna denna vår! Uteträningar har fått både ris och ros, och varit lärorikt på många sätt.

 

En hel del har ändrats under våren. Några träningar har ställts in, läger och tävlingar har flyttats och även ledarutbildningar har senarelagts. Terminsavslutningarna har genomförts utan familj på plats och den stora våruppvisningen fick en helt ny form i år. Det är med stor stolthet och glädje som vi istället har äran att presentera Enebybergsgymnasternas våruppvisningsfilm! Många grupper har bidragit och filmen är redigerad och producerad av Tove Loheman. Fantastiskt jobb av Tove! Ta gärna detta tillfälle att se hur mycket gymnasterna har utvecklats och lärt sig under året. Det riktigt syns hur roligt de har haft!

 

Njut av filmen här: https://photos.app.goo.gl/8kW8tgZQZeRwm2z49! Sprid gärna till nära och kära, det går bra att dela materialet i

egna sociala medier.

 

Det har känts både viktigt och roligt att ha kunnat hålla verksamheten igång. Positivt är också att vi kan hålla dagläger när sommarlovet nu börjar. Det föreningsläger som var inbokat och planerat i Katrineholm är inställt, men vi erbjuder istället alla åldrar läger på hemmaplan. Se hemsidan för mer information.

 

Efter sommaren fortsätter vi som förening att göra allt vi kan för att få så bra och rolig gymnastik som möjligt för alla våra gymnaster och ledare. Några av er har kanske läst i media att gymnastik är en av få växande idrotter, mycket tack vare en kultur där gymnasterna trivs och vill stanna (här en artikel för den som vill läsa mer). Det ser vi också i EG. Föreningen har växt mycket de senaste åren och vi har kunnat göra det tack vare våra anställda och våra ledare. Så glädjande att fler får träna både truppgymnastik och parkour!

 

Som vanligt drar nu också planeringen för kommande termin igång med pusslet av ledare, hallar och tider. Ni får som tidigare information i slutet av sommaren innan det är dags att starta terminen framåt slutet av augusti-mitten av september, lite beroende på ålder. Nytt till hösten blir att vi kommer att påbörja arbetet med att på sikt anpassa vår organisation till Gymnastikförbundets utvecklingsmodell. Mer om det spännande arbetet kommer i särskild information. För dig som redan nu vill bekanta dig med utvecklingsmodellen finns här en länk.

 

Så till alla våra, i runda tal, 1300 gymnaster, i ca 50 grupper med knappa 200 tränare och ledare vill vi hälsa hjärtligt välkomna tillbaka till en höst med lika mycket engagemang och glädje som denna vår!

 

Men innan dess önskar vi er alla mycket gympande under somriga dagar och en riktigt skön sommar!

 

Enebybergsgymnasterna

Våruppvisningsfilm 2020!
2020-06-13 11:48
Välkomna att njuta av en timmes gymnastik med vår våruppvisningsfilm!
Jobba hos oss
2020-06-08 21:26

Vi behöver stärka upp vårt kompetenta tränarteam inför hösten.


Vi söker:

 

Maila CV och personligt brev till: ledare@enebybergsgymnasterna.se . Vid frågor angående ansökan använd samma mailadress.


Välkommen till EG med vårt motto Engagemang och Glädje!

Uppdatering Covid-19 EG
2020-04-11 14:25

Information om träningsupplägg efter påsk

Efter påsk lägger vi om all träning för att följa rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten.

Samtliga grupper ska

1. Träna ute så mycket vi kan. Se nedan vad det betyder för respektive grupper.

2. All träning, inne som ute, ska hålla avstånd mellan alla närvarande. Det betyder att 

a) redskap, övningar, samlingar, byte av pass etc görs så att gymnasterna inte är närmare varandra än 1,5 meter.

b) övningarna ska utformas så att passning inte är nödvändig. Självklart ska tränarna säkerhetspassa.

c) hallarna har max 20 personer åt gången. De 20 är inklusive tränare/ledare. Är man fler måste man hitta ett upplägg för att dela gruppen (annars funkar inte punkt 2a).  

 

Regnar det eller är kallt får man flytta in träningen givet att man fixar punkterna ovan.

 

Ute så mycket som möjligt för våra grupper:

·       Familjegympa, knattegrupper och gymnastikskolan – tränar 1ggr/vecka.

Den träningen sker utomhus.

 

  • Träningsgrupper, (TGY och TGF) - tränar 1ggr/vecka.

Tränar max en timme i hallen, resten ute. Uppvärmning och mjuka sker alltid ute.

 

  • Förberedandetrupperna (FTF, TGY1+2P) - tränar 2 ggr/vecka.

En av träningarna helt utomhus, en träning i veckan kan vara inomhus max en timme.

Uppvärmning och mjuka sker alltid ute.

 

  • UT, JT och ET - tränar 3-4 ggr/vecka.

Minst 1 träning helt ute, övriga 2-3 träningar max 1 timme inomhus per träning. 

Uppvärmning och mjuka sker alltid ute. 

Regler om distans och övningar som endast kräver säkerhetspassning gäller även dessa grupper!

 

  • Extraträningar 

- Grupperna onsdag och torsdag är inne max 45 min.

- Grupperna lördag och söndag är inne max 60 min. 

Uppvärmning och mjuka sker alltid ute.

 

Tänk på att gymnasterna går in och ut i omgångar så att inte alla hamnar i dörren samtidigt!

 

Uppdatering covid-19 2/4 2020
2020-04-02 11:44

HEJ

Vi vill börja med att tacka er för all den positiva feedback vi har fått. Som vi skrivit tidigare fortsätter vår vanliga träningsverksamhet samtidigt som vi alla aktivt måste arbeta med att begränsa smittspridningen av Covid-19. Med förstärkta riktlinjer från Folhälsomyndigheten under onsdagen, kommer vi efter påsklovet att göra förändringar i vårt träningsupplägg.

 

Nästa vecka har vi påsklov. Alla våra träningar är då inställda. Under veckan kommer vi att ta fram konkreta förslag på upplägg till alla våra ledare så att vi ska kunna bedriva uteverksamhet för samtliga grupper med start v16 tisdag den 14/4. I förslagen ingår även färre övningar där passning krävs. Självklart utan att det ska påverka säkerheten, som  fortsatt är en grundpelare.  

 

Övriga riktlinjer för vår förening har ni nedan men det är viktigt att allt anpassas utifrån dom förutsättningar som varje enskild grupp har.

Sunt förnuft gäller!

 

Riktlinjer 

·         I den mån det är möjligt så lämnas/hämtas gymnasterna utanför byggnaden/hallen. Viktigt          att varje grupp bestämmer vilka rutiner som fungerar bäst för dem. 

·         Gå in och ut ur hallen på angivna tider.

·         Tvätta händerna innan träning och efter träning 

·         Märk vattenflaskor och dela inte med andra.

·         Passning och annan hudkontakt undviks i största möjliga mån. 

·         Viktigt att inte kramas eller ge “high five”

·         VIKTIGT! Vid minsta symptom SKA tränare/gymnaster stanna hemma. 

·         Undvik trängsel och försök hålla avstånd (minst en armslängd) om möjligt.

·         Byt om hemma och kom i överdragskläder. Använd omklädningsrummen så lite som möjligt

 

Hämtning och lämning:
Föräldrar som hämtar och lämnar sina barn på träning gör det utomhus och följer inte med in i hallen. Alla våra hallar ser olika ut men viktigt att vi försöker undvika möten i trånga utrymmen. Finns flera omklädningsrum så nyttja dem och vänta där tills gruppen innan har lämnat hallen. Viktigt att varje grupp hittar rutiner som fungerar och att ledarna stämmer av med varandra  i grupperna som tränar innan/efter.

 

Handhygien och övrig hygien:
Alla gymnaster och ledare ska tvätta händerna före och efter träning.

Vattenflaskor:
Tänk på att märka upp din flaska ordentligt OBS ! dela inte vattenflaska med någon annan

Närkontakt:
För att minska hud- och närkontakt mellan gymnaster/tränare kommer träningen att i största möjliga mån planeras och läggas upp så att vi undviker passning. Likaså ska inte gymnasterna passa eller ha nära kroppskontakt med varandra.

Träning:
Om möjlighet finns, kan viss träning bedrivas utomhus. Då även tränare ska vara hemma vid minsta tecken på sjukdom kan träningarna komma att ställas in på kort varsel. 


Länkar:

Sammankomster fler än 50 personer
Stockholmsstad om sammankomster
Information från GF-Öst
Folkhälsomyndigheten  Information till Idrottsanläggningar