SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Enebybergsgymnasterna
Engagemang & Glädje

Gymnastikförbundets utvecklingsmodell

 

För dessa grupper följer vi modellens två stadier Lärande gymnastik för de yngre åldrarna, och Träna på att träna för de äldre basgrupperna. Så här skriver Gymnastikförbundet om stadierna:


Lärande gymnastik
Lärande gymnastik är det stadie där barnen lär sig att träna för att ha kul, utmanas, röra på sig och träffa kompisar. De som vill satsa mer på sin gymnastik ska ges möjlighet att göra det.

Träningen
Träningen är gymnastikspecifik men med fortsatt fokus på allsidighet och variation av övningar och uttrycksformer. De grundmotoriska färdigheterna är i centrum och sätts samman till att forma gymnastikspecifika övningar.

Ledaren/tränare och ledarskapet
Ledaren insprirerar barnen med spännande och individuellt anpassade utmaningar. allsidighet och variation i träningen säkerställs genom smarta inlärningsmetoder och olika rörelse- och redkspasbanor. Ledare och barn arbetar tillsammans på ett lekfullt sätt mot individuella prestationsmål. Resultatmål förekommer inte.

Tävling
Att tävla är inte i fokus. Tävlingar förekommer, men är då anpassade till lärandestadiet med särskilt utformade tävlingsformer och tävlingsregler.

Att tänka på

Vi vill att det allsidiga idrottandet ska fortsätta. Därför uppmuntrar vi våra utövare att hålla på med flera andra idrotter och olika gymnastikaktiviteter.
Träna på att träna

De flesta i det här stadiet av sin utveckling säger fortfarande att de ”går på gymnastik”. Ofta vill nu barnen själva fokusera på en eller flera discipliner. Med goda ledares stöd växer nu lusten och viljan att träna. Här har vi vår stora chans att skapa förutsättningar för ett livslångt idrottande inom gymnastiken eller andra idrotter.

Träningen

Under lekfulla former flyttar vi försiktigt och med känsla för varje individs unika egenskaper fokus mot inlärning och utveckling av mer komplexa övningar. Träningen blir mer strukturerad och kräver större koncentration från utövarna. Fysisk förberedelse (styrka, flexibilitet och uthållighet) kompletterar grenspecifik träning.

Ledaren/tränaren och ledarskapet

Ledaren behöver ha teknisk kompetens, men också djupare kunskap om barn och ungas utveckling. Utmaningen är att med rörelseglädjen intakt flexibelt anpassa prestationsmål efter varje barns fysiska och mentala utvecklingstakt. Kunskap inom träningslära är också nödvändig.

Tävling

Tävlingsgymnaster kan delta i rikstävlingar, men tävlar i första hand på lokal och regional nivå. Resultaten står inte i centrum. Uttagningar ska undvikas.

Att tänka på

Utövaren ska kunna delta i andra idrotter.

 
Följ oss på social media